Hieronder zijn enkele blogs te vinden die van mijn hand zijn. Hierin geef ik een kijkje in mijn werk als kinder en jongerencoach. En deel ook kennis en ervaring.

Buitenkant versus binnenkant

"Gevoelens uiten is een thema waar ik in mijn werk veel mee bezig ben. En dan vooral of die gevoelens er mogen zijn. Komt jouw binnenkant overeen met wat je aan de buitenkant laat zien? In mijn praktijk heb ik kinderen en jongeren aan mijn tafel zitten. Zo ook van de week een mooie jonge dame van 16 jaar. Een grote lach op je gezicht. Op de vragen die ik je stel, reageer je met antwoorden als; “nee hoor het gaat goed”, “ik heb nergens last van”.

Door de gesprekken met jouw ouders kende ik jouw verhaal en kon me niet voorstellen dat die lach op je gezicht volledig gemeend was. Wellicht kleurde ik het als coach al te veel in, deed ik te veel N(iet) I(invullen) V(oor) E(een) A(nder), had ik OMA thuis moeten laten. Maar, ik deed het niet en probeerde jou uit te nodigen om naar binnen te kijken. Doormiddel van een matroeskjapop gingen we op ontdekkingstocht.

Die binnen en buitenkant kunnen soms mijlenver bij elkaar vandaan liggen. Het kan zijn dat je door eerdere ervaringen hebt ervaren dingen alleen te moeten doen. Je vindt het uiten lastig dus stop je je gevoelens weg. Onder het mom: Als je ze niet laat zien is het er ook niet.
Dat kun je heel lang volhouden totdat…………………………………………………
disbalans ontstaat en er lichamelijke klachten ontstaan.

Hoeveel energie stop je daarin, in het wegstoppen van de lastige emoties. Misschien nog wel een grotere vraag wat wil je van jezelf onder ogen komen?

Terug komend op het gesprek met de jonge dame het pakte heel goed uit. Want, voor het eerst sinds jaren kon zij iets delen van wat ze had mee gemaakt. En nog belangrijker wat het met haar heeft gedaan en nog steeds doet. En die pleister die ik ietsje lostrok gaf ruimte voor tranen maar, voor meer, aanvaarding dat het oké is dat ze dingen voelt en ervaart.

Die binnenkant aandacht geven, niet de overhand laten krijgen maar, aandacht geven aan wat er is. Dat dingen die er spelen er mogen zijn, ondanks alles, dankzij alles."